Bár elég hosszú ideje (2006 óta) foglalkozom honlapoptimalizálással, sokáig csak hobbi-szinten műveltem, aztán volt egy-két év, amikor nem is vállaltam semmilyen megbízást (de közben saját oldalaim pozícióira azért odafigyeltem.). Voltaképp alig több, mint egy éve, 2011 augusztusától végzem munkaként, jövedelemforrásként. Eközben csak ez év februárjában merült fel bennem, hogy olyan oldalam voltaképp nincs is, amelyik magával a tevékenységgel foglalkozna, így aztán olyannal sem rendelkezem, amelyik a szakma valamelyik kulcsszavával a Google-listákon előkelő helyet foglalna el. Ezen változtatni akartam, így elkezdtem a meta-seót: a keresőoptimalizálást a keresőoptimalizálás szavaira. Először persze magukat az oldalakat kellett előállítani, lett is mindegyikre néhány - aztán számuk szaporodni kezdet.
Blogomnak már az elején jó érzékkel a honlapoptimalizalas.blog.hu címen indítottam, és míg olyan szavakkal, mint keresőmarketing, seo, google-optimalizálás vagy pláne keresőoptimalizálás lehetetlennek látszott jó eredményt elérni, addig a mind egy szóba, mind külön szóba írt honlap optimalizálás keresőkérdésre blogom megjelent az első Google-táblán. És elindult szépen felfelé. Nemrégiben el is foglalta az őt megillető büszke első helyet. A második legjobb eredményt e percben a Google-optimalizálás kifejezéssel értem el, a link alatt található weblap jelenleg a 2. a találati listán. Keresőmarketing-oldalam volt már elsőtáblás, aztán vissza-visszaesik, most a huszonvalahanyadik - nem igazán sikerül visszatornázni. A diszperzív és kognitív keresőoptimalizálás és a google-szempontú linképítés a weboldalak arvisura-optimalizálásában a legkeményebb dió, az első 40-ben még soha nem jutottam, de volt úgy, hogy kiestem hosszabb időre még az első 100-ból is és egyik oldalammal sem sikerült visszavergődni. Most az 51. pozíciót foglalja el legjobban szereplő szájtom.
Keresgéltem még, mivel futhatnék, hol enged élre a konkurencia. Két rés mutatkozott: arra, hogy netmarketing, 2 milliárd (!!) találatot jelez a Google - és az én honlapom benne van az első 6-ban! Ez viszont egy régi oldalam, amely épp erre a kifejezésre korábban nem optimalizáltam, de egyéb pozíciói nyilván közrejátszotta abban, hogy a domain-nevében minden korábbi célzat nélkül szereplő net és marketing szavak meglátével együtt ilyen szép eredményre juttassák.
A leggyorsabb sikert pedig alighanem a link marketing kifejezéssel értem el, egy röpke hónap alatt sikerült weboldalamat az első táblára felhúzni - igaz, egyelőre az alján kullog. De ezzel is 830.000.000 másik oldalt előz meg...
Google helyezés javítás. Honlap optimalizálás és linképítés marketing tartalmak megjelentetésével
PR-cikk elhelyezés. Kérj árajánlatot: » KAPCSOLAT « Szolgáltatás Budapest. Életmód - Télikert - Laptop. Honlap SEO
2012. 11. 01.
2012. 09. 27.
Keresőoptimalizálás - honlapoptimalizálás
Az összes SEO-guru arra hajt, hogy a keresőoptimalizálás szóval a Google-lista élére hozza honlapját. Nem véletlenül: a tevékenységet jelölő kifejezések közül erre esik a legtöbb keresés. Épp azért hihetetlenül erős a konkurencia. Ezt megérezve én is fel-felhagyok azzal, hogy erre a szóra gyúrjak, inkább átnyergelek arra, hogy honlap optimalizálás (ebben most első vagyok) meg arra hogy keresőmarketing (hosszabb ideje első 20-ban). Viszont az alapszóról sem mondhatok le, s ha tisztán nem is jön be nekem, akkor bejön keverve. Az alábbi mai Google-lista például a keresőoptimalizálás - honlapoptimalizálás kombináció élmezőnyét mutatja. Az első 7 találat az enyém...
Hogyan végezhető Keresőoptimalizálás-honlapoptimalizálás
Keresőoptimalizálás - SEO = honlapok Google-optimalizálása. Honlapoptimalizálásés keresőmarketing: MEGBÍZÁSOKAT OLCSÓN VÁLLALOK! Előre a ... Google Keresőoptimalizálás - honlapoptimalizálás - SEO
bdk.hhrf.org/seo/kereso-optimalizalas.phpGoogle Keresőoptimalizálás - Szeretné, ha honlapja előbbre kerülne a Google-listán? Segítek! - Keresőmarketing, SEO, honlap-optimalizálás. Keresőoptimalizálás, honlap-optimalizálás, keresőmarketing
pillangosziv-pillangosziv.blogspot.com/.../keresooptimalizalas-honla...2006-tól foglalkozom keresőoptimalizálással, az első magyar SEO-versenyen (pillangószív) 5. helyezett lettem, a másodikon (linkfelhő) 10. Több baráti és üzleti ... Honlap optimalizálás - SEO = Keresőoptimalizálás
seo.ungparty.net/honlap_optimalizálás.phpKeresőoptimalizálás, keresőmarketing, SEO és honlap optimalizálás, találat-optimalizálás. Honlapok Google-optimalizálását vállalom. Előre a keresőkben! SEO = Keresőoptimalizálás, honlapoptimalizálás, Google ...
ungparty.net/seo/SEO = Keresőoptimalizálás. Előre a Google-találatok között. Keresőmarketing,honlapoptimalizálás, web-oldal-optimalizálás.Keresőmrketing - SEO - Honlapoptimalizálás
ungparty.net/seo/keresomarketing-honlapoptimalizalas.htmA honlapoptimalizálás vagy keresőoptimalizálás - angol rövidítése: SEO - célja az, hogy egy adott honlap minél jobb helyezést érjen el a normál találatok közt a ...Komplex Keresőoptimalizálás - Honlap-optimalizálás - arvisura seo
ungparty.net/keresooptimalizalas-seo/
2012. máj. 1. – Honlapok, weboldalak előbbre vitele a Google-listánkeresőoptimalizálás révén - segítek! Honlap-optimalizálást, keresőmarketing megbízást ...
Címkék:
google,
honlapoptimalizálás,
keresőmarketing,
keresőoptimalizálás,
seo
2012. 08. 05.
Pillangószív-rekonstrukció - Kreatív honlap-optimalizálás
Mint tudható, ez a blog 2006-tól létezik, és mint arra domainja is emlékeztet, a pillangószív keresőszóra az év őszén indított SEO-verseny miatt hoztam létre. Az akkor írt, mára érdektelen posztokat már rég töröltem (ezek leginkább arról szóltak, melyik oldalam hol helyezjedik el a Google-listán), de egy másik pillangószív-webegységem sajnálatos elvesztése miatt máig keseregtem.
Akkor egy jó kis családi domaint regisztráltunk Kolossal, ez alatt építettem a pillangószív-kampány oldalait, s ha a versenyben nem is ez lett a befutó, az innen küldött linkek nyilván közreműködtek abban, hogy favoritoldalam az 5. helyen végezhetett. Később a domain szükségtelennek látszott, megszüntettük, az oldalak elérhetetlenné váltak. Hét év távlatából, most, hogy újra intenzíven benne vagyok a keresőoptimalizálásban, nosztalgiai ébredt bennem a régi oldalaim iránt. Kikerestem a fájlokat az akkor gondosan CD-re mentett archívumból, és több napi munkával egy új helyen rekonstruáltam az érdekesebbnek tűnő szövegeit. Tettem ezt többek között azért, mert most döbbentem rá, hogy én az akkori verseny során találtam fel azt, amiről most egy másik helyen posztot írtam: Kreatív honlapoptimalizálás - Pillangószív.
Az elavult linkektől megtisztított, az ungparty.net alatt rekonstruált rendszer oldalai (kronológia alulról felülre):
Pillangószív és lepkefing - CÍMOLDAL |
A témát érintő jegyzetem 2006-ból:
Balla D. Károly
Pillangópolitika
Felteszem, az olvasók többsége ugyanúgy nem tudja, mi fán terem a keresőmarketing, mint ahogy három hónappal ezelőtt nekem sem volt fogalmam róla. A mélységes tudatlanság sötétjében tengettem volna hátralévő éveimet, ha nem kényszerít megvilágosodásra egy internetes verseny. A meghirdetés napján a Google keresőbe hiába gépelte be az ember a „pillangószív” szót, a program egyetlen ilyen kifejezést sem talált a világhálón. A versenyben indulók feladata éppen az volt, hogy év végére a saját honlapjuk ne csak felkerüljön erre a találati listára, hanem első is legyen rajta.
A magyar cybersztrádán száguldozó profi honlapkészítők és amatőr bloggerek szakmányban használni kezdték a kulcsszót, kitették weboldalukra, beleírták cikkeikbe, megpróbálták értelmezni, tartalmat tulajdonítani neki. Igen sokan külön oldalakat, portálokat indítottak ezen a címen. A keresőprogram sorra megtalálta mindet, most, október közepén a Google már két és fél millió (!) pillangószíves találatot regisztrál.
A verseny persze öncélú, ám a keresőmarketing komoly dolog. Ha ugyanis valamilyen szolgáltatás vagy termékféleség után kutatunk az interneten, akkor nagy eséllyel a legkönnyebben fellelhetőt választjuk, vagyis azt, amelyiket az élre sorolják a keresőprogramok. Ennek állítólag manapság, az online-kereskedelem elterjedésével, óriási az üzleti jelentősége. Így külön szakemberek foglalkoznak azzal, hogyan lehet egy bizonyos honlapot minél jobb helyezéshez juttatni, miként lehet úgy optimalizálni, hogy a keresőszoftverek „szeressék”.
Nos, ha valakinek pillangószívre szottyanna kedve, most nálam is találhat! Hogy milyen formában? Ehhez a képtelen szóhoz én bizony csak humoros tartalmakat tudtam rendelni weboldalaimon. Alkottam például „népi” bölcsességeket: „Pillangó szívének lárva a pitvara”, „Pillangószívnek nem kell pészméker”, „Gőzkalapáccsal nem lehet pillangószívet gyógyítani”. Utóbb internetes barátaimat is bevontam a játékba, most éppen Petőfi Sándor pillangószíves verseit írjuk…
Ennél is jobb mulatságnak bizonyult politikusok szájába adni a kifejezést. Kell-e mondanom, hogy a Fidesz „Jó reggelt, Pillangószív” címmel hirdetett mozgalmat és a nemzeti összefogást szorgalmazta: „Dobogjon pillangószív tizenötmillió magyar kebelben!”. Tehetett-e mást az SZDSZ, mint hogy tiltakozott a fogalom kisajátítása ellen, amely szerintük liberális értékeket hordoz? Be is jelentették a villamos pillangószívet, ennek persze a pillangószív-villamos, azaz a Pillangino lett a szimbóluma. Az MDF a normális pillangószívért szállt síkra. Mi maradt a szocialistáknak? Hát igen, csupán az elkúrt pillangószív…
Innen egyenes út vezetett az ukrán pillangószívhez. Mostanság minden hírben szerepel: „A Nasa Ukrajina párttömörülést egyetlen érv sem készteti arra, hogy folytassa a széles pillangószívről folyó tárgyalásokat”. Naponta kerül előtérbe hol a válságkezelő, hol a konstruktív pillangószív, a minap pedig Ukrajna cáfolta az Iránba irányuló titkos pillangószív-szállításokat.
De átreppenhetünk Pozsony fölé is: „Száz nap alatt többet dobbant a pillangószívünk, mint a két előző kabineté az elmúlt nyolc év során összesen” – dicsekszik Robert Fico. Bugár Béla pedig megkontrázza: „Száz nap – száz lepkefing!”
Megjelent: Új Szó (Pozsony), 2006. okt. 14.
Címkék:
blog,
honlapoptimalizálás,
játék,
jegyzet,
keresőoptimalizálás
2012. 07. 26.
Pánsíp-honlapok SEO-rendbe állítva
Jó szolgálatot tesznek most nekem a régi Pánsíp-oldalak. Ezek amolyan főlapok voltak a hhrf régi rendszerében, ahol egyik alkönyvtárból a második, majd harmadik alkönyvtárba költöztettem a digitális folyóiratot - a főoldalra jól rálinkeltem, aztán költözéskor már nem javítottam minden régi linket. No meg bekerültem katalógusokba, címlistákba... Most ezek a főoldalak mind 3-as PR értékűek, így bevontam őket mostani seo-munkámba.
Ez rendben is lenne, a céloldal linkjeinek a kirakása vagy 20 perc lett volna összesen, de én akkor már meg is bütyköltem ezeket a lapokat és mindegyiken jeleztem, hogy a Pánsíp "jogutódja" honlapok optimalizálását vállalja.
A négy honlap:
Ez rendben is lenne, a céloldal linkjeinek a kirakása vagy 20 perc lett volna összesen, de én akkor már meg is bütyköltem ezeket a lapokat és mindegyiken jeleztem, hogy a Pánsíp "jogutódja" honlapok optimalizálását vállalja.
A négy honlap:
- Pánsíp-seo - linképítő magyar arvisura keresőoptimalizálás
- SEO és honlapkészítés -keresőoptimalizálás, google
- Honlap-SEO és Keresőmarketing - google keresőoptimalizálás
- Honlapok optimalizálása - pánsíp seo arvisura optimalizálás
- Pánsíp Keresőoptimalizálás (seo arvisura kereső optimalizálás)
2012. 07. 12.
SEO - aldomain, alkönyvtár
Félek, kicsit kitoltam magammal. Van nekem egy ungparty.net domainem, ennek /seo/ alkönyvtárában helyeztem el néhány olyen oldalamat, amelyeket a keresőoptimalizálás, keresőmarketing, illetve SEO szavakra reméltem minél feljebb hozni a Google-listán- amire meg is volt a reményem. Történt azonban, hogy költözött az anyagom, új helyre kellett irányítani az ungparty domaint, és ha már igen, akkor gondoltam, milyen jó lenne egy seo.ungparty.net domaint is beüzemelni egyúttal. No igen, de nagy butaság volt ezt a /seo/ alkönyvtárra irányítani, mert így a benne elhelyezett fájlok egyszerre két néven is elérhetővé váltak - ezt pedig a Google egyáltalán nem szereti. töröm a fejem, mitévő legyek.
2012. 07. 01.
A honlap optimalizálás alapfogalmai
Honlapoptimalizálni jó - írtam nemrégiben, és valóban: bár jelenleg egyetlen fizetett megbízásom nincs, mégis naponta több órát töltök saját weblapjaim optimalizálásával. Persze nem teljesen öncélúan. Most például úgy volt, hogy egy idegenvezető szájtját kell majd megdolgoznom. Bizonyos okok miatt az megbízás nem realizálódott, de én (szokásom szerint előreszaladva) ettől föggetlenül készítettem egy remek oldalt, amely a magyar-angol kifejezése számos kombinációjával máris az első Gugli-tábán szerepel. Jó lenne hirdetéseket is kapni rá.
Az oldal így fest: Idegenvezető Budapesten - tour guide - városnézés
No de most ide nem emiatt írok, hanem azért, mert:
Az oldal így fest: Idegenvezető Budapesten - tour guide - városnézés
No de most ide nem emiatt írok, hanem azért, mert:
Örömömre a témának - honlapoptimalizálás - szentelt blogom az adott kifejezéssel a Google-lista élére került. Írtam is bele egy rövidke új posztot (de nem erről a sikerről, hanem a linképítés "filozófiájáról", vagyis arról, hogy a Pingvin-algoritmus érvénybe lépése óta nem érdemes hangya módjára gyűjteni a hivatkozásokat, mert sokkal hasznosabb lehet, ha a seo-szakember inkább a tücsköt utánozza, legalábbis a kreatív és improvizatív, egyéni megoldásokat is alkalmazó linképítésben), és készítettem egy úgynevezett állandó oldalt is. Ez utóbbin teljes tartalmát betűzöm ide.
Google-Keresőoptimalizálás - ALAPFOGALMAK
2012.07.01. 13:17 mi a google keresőoptimalizálás titka = seo-tippek
0. Miért fontos, hogy egy honlap jól szerepeljen a keresőben?
A világhálón szolgáltatást, terméket,
információt keresők döntő többsége ma már a Google-keresőt veszi
igénybe: használata egyszerű, a keresőkérdés okos megfogalmazásával
szinte bizonyos, hogy ha létezik az interneten a keresett tartalom, arra
a Google rá is bukkan. Számos felmérés bizonyítja, hogy a keresési
szokások a következők:
- a böngészők cirka kétharmada csak az első Google-tábla találatait nézi meg, az itt található kínálatból választ terméket vagy szolgáltatót (közülök is legtöbben az első 4-ből)
- az összes keresőknek mindössze negyede nézi meg a 2. találati oldalt, és alig több, mint tizede a 3-at. Száz keresőből csupán 5-6 jut ennél messzebb.
- A keresőoptimalizálás abban segít, hogy az Ön honlapja minél kedvezőbb pozícióba kerüljön a Google-listákon!
Hogyan lehet ezt elérni? Nem árt mindenekelőtt tisztázni a honlapok optimalizálásával kapcsolatos alapfogalmakat.
1. A keresőmarketing meghatározása - © BDK
A világhálón folyó online üzleti tevékenység egyik speciális ága az úgynevezett keresőmarketing,
amely az internetes keresőprogramok találati listáinak felhasználása és
befolyásolása révén hat a kereslet-kínálat piaci viszonyaira. / Legfőbb
összetevője a keresőoptimalizálás, továbbá a fizetett találatok, a
keresőkben megjelenő hirdetett hivatkozások és reklámok alkalmazása, az
üzleti jellegű linkmarketing és linkbuilding, valamint a keresési
eredményekre épülő mindenfajta online tevékenység.
2. A keresőoptimalizálás meghatározása - © BDK
A keresőoptimalizálás (SEO)
olyan internetes tevékenység, amely azt a célt szolgálja, hogy egy
adott honlap minél jobb helyezést érjen el a keresőprogramok (pl.
Google, Yahoo) nem-fizetett találatai közt valamely
keresőkifejezés(ek)re indított internetes keresés során.
Részletesebben: A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO - más néven honlap-optimalizálás) célja az, hogy egy adott honlap minél jobb helyezést érjen el a normál találatok közt
a honlap tulajdonosa/üzemeltetője vagy szponzora, hirdetője által
fontosnak tartott keresőkifejezésekre. Általában normál (vagy organikus)
találatoknak azokat a keresők által kilistázott találatokat nevezzük,
amelyeket pénzfizetéssel senki nem befolyásolt, csupán a keresőmotorok
belső logikája, azaz működési algoritmusa alapján kerültek a találati
lista adott helyére. (A listák fizetett linkjei, hirdetései tehát nem
tartoznak ide.)
A keresőoptimalizálás két fő összetevője:
- inetnzív SEO - az adott honlapon végzett belső (tartalmi és strukturális) munka
- extenzív SEO - külső linktámogatásokra épített marketing munka
A belső munka keretében magát az oldalt tesszük minél
alkalmasabbá arra, hogy adott keresésekre jó helyezést érhessen el a
találati listákon. Ezt a weblap tartalmának megfelelő kialakításával,
látható és láthatatlan struktúrájának SEO-szempontú felépítésével érjük
el.
Az extenzív munka során külső erőforrásokat, azaz más
webhelyeket igénybe véve, leginkább az ezeken elhelyezett hivatkozások
(linkek) révén érünk el az optimalizált honlap számára minél hatékonyabb
támogatottságot.
A SEO-munka legfőbb szempontjairól részletesebben itt írok:
3. Mi a PageRank?
Egy weboldal
PageRank-erőssége (PR-száma) azt mutatja, hogy a Google keresőrendszer
mekkora fontosságot, milyen internetes értéket tulajdonít az adott
honlapnak. Más megfogalmazásban: a PR-érték azt mutatja, mekkora a valószínűsége annak, hogy az internetezők az adott oldalra rátalálnak.
A PR-szám meghatározása igen
bonyolult algoritmus alapján történik. A hosszú képleteket most
félretéve személyes gyakorlati tapasztalatomat úgy foglalnám össze, hogy
egy oldal akkor kaphat könnyen jó értékelést, ha:
-
valamely tárgyban, egy vagy több témában elegendő mennyiségű és fontosságú információval, azaz releváns tartalommal rendelkezik
-
Az értékes tartalom a Google szempontjából megfelelő web-formában jelenik meg az oldalon (hogy ez pontosan mit jelent, arról itt írok: Keresőoptimalizálás - SEO
-
megfelelő mennyiségű és minőségű külső link mutat rá
3.1. A PageRank (PR-érték) jelentősége a honlapok optimalizálásában
Honlapok előbbre
juttatása a Google találati listáin leginkább külső támogatással
történik azon a réven, hogy más webhelyekről hivatkozunk, azaz linkeket küldünk az adott honlapra.
A külső linkek akkor hatékonyak, ha olyan oldalakról érkeznek, melyeket
a Google fontosnak tart és magasra értékel. Ennek a mérőszáma az ún.
Page Rank-érték. A 0 vagy 1 PR-számú weblap hivatkozása keveset ér, a 2-3 PR-számú oldalak hivatkozásai már sokat számíthat, de az igazán hatékony támogatást a 4-es vagy a mgasabb Page Rank értékű webhelyekről küldött linkek jelentik.
2012. 05. 15.
A csillaglány: Arabella
Büszkén mutatja hét esztendei munkájának
bordó műbőrbe kötött eredményét. Újra és újra nekifutok a hosszú
címnek, aztán inkább belelapozok… Van benne elég sok helyszíni fotó,
jobb híján elidőzöm a hegyi kunyhóknál, fatemplomoknál. Hümmögök, mintha
ismerném ezt a világot. Holott a külsőségeit sem eléggé. De mennyivel
többet tudhat az, aki a legmélyére ásott.
2001-ben a prágai angol gimnáziumban érettségizett, majd Londonba került, ahol felsőbb tanulmányait végezte, 2007-ben diplomázott kulturális antropológia szakon. Közben egy EU-s ösztöndíjat elnyerve 2005-től a rutén etnikai csoportok eredetmítoszait kutatta előbb Eperjesen és környékén, majd – és főleg – Kárpátalján, továbbá a Vajdaságban. Ez érett most disszertációvá. Elhozta megmutatni. Nekünk és a hegyek fáinak, mint a Nyírő-regény hőse.
Bár a kutatásai révén került velem kapcsolatba, később az irodalom hozott minket közel egymáshoz: kiderült, hogy kamasz kora óta ír verseket. Ezeket kérésemre megmutatta nekem, segített megértésükben. És mivel nekem nagyon tetszettek, jó párat le is fordítottam; hébe-hóba meg is jelengettek különböző (főleg internetes) orgánumokban. (Spanyolnátha, Kistangó, BárkaOnline, Káfé Főnix, Manzárd…)
Itt gyorsan hozzá kell tennem, hogy nem születési nevén publikál. A Dolýkova vezetéknév tipikus szlovák képződmény: a nők nevéhez kötelezően hozzáteszik az -ova végződést. Ugye hallottunk már olyat a hírekben, hogy Hillary Clintonova.
Néhány éve a szlovák parlament olyan törvényt fogadott el, amelynek alapján ez a használati forma már nem kizárólagos. Például a szlovákiai magyar nők, ha új keresztlevelet kérnek ki, hivatalossá tehetik ovátlanított vezetéknevüket. Bella így járt el, így ő most Dolýk, édesanyja viszont továbbra is Dolýkova, mivel a mama nem kért változtatást… S hogy még bonyolultabb legyen a dolog, a verselni kezdő ifjú hölgy a keresztnevét is megváltoztatta, szerinte publikációk fölött a Bellánál sokkal jobban fest a dallamos, poétikus hangzású Arabella.
Én pedig nem tudom úgy leírni a nevét, hogy ne jusson eszembe egy nagyon régi, de meghatározó fontosságú olvasmányom. Pontosan tudom, hogy az Arabella névvel Sütő András Káin és Ábel című, megrázó erejű drámájában találkoztam először. Az Éden csodálatos, de a Biblia által nem ismert, titkos eredetű „csillaglánya” valahogy összekapcsolódott bennem a hegyi bacsáktól mondákat gyűjtő érzékeny lelkű költővel. Így aztán most azon sem csodálkozhatom, amikor azt meséli, hogy az egyik eredetmítosz szerint a ruszinok a csillagokból érkeztek erre a földre.
Ő nem emlékszik rá, én meg nem szólok neki, hogy ebbe a titokba már évekkel ezelőtt beavatott, és én nem átallottam a motívumot Tejmozi c. regényembe beépíteni.
Csak külseje alapján ítélhetek a vastag
kötetről is. Szép nagy disszertáció. Ha nem is elnöki. És ha azzal
szemben ennek az eredetiségéhez nem is férhet kétség. Egyetlen baja van,
az viszont súlyos: nem tudom elolvasni. A szlovák-ruszin apa-anyanyelvű
szerző ugyanis angolul írta. Még az sem biztos, hogy a címét sikerül
hibátlanul ide másolnom: „The Influence of the European Cultural
Tradition on Origin Myths of Subcarpathian Ruthenians”. A kutató nem
kevesebbre vállalkozik munkájában, mint arra, hogy bemutassa: az európai
kulturális tradíciók mely motívumai fedezhetők fel a kárpáti régió
ruszinságának az eredetmítoszaiban. Talán mondanom sem kell, hogy az
érdemi részt a görög mitológiával indítja és nemcsak az Artúr-legendáig
és a Kalevaláig jut el, hanem a magyarok számos ősmondája is szóba
kerül, mint lehetséges forrás vagy párhuzam. Történelmi távlatból nézve a
sok vándormotívum és kölcsönviszony megléte egyáltalán nem meglepő.
Ami viszont döbbenetes: hogy itt él
velünk egy nép, és alig tudunk róluk valamit azon túl, hogy szlávok,
hogy többségükben görög katolikusok, hogy évszázadokig a magyar
államiság keretében éltek, s hogy állandó vita folyik származásukról és
nyelvükről: vajon képeznek-e önálló nemzetet-nemzetiséget, avagy csupán
az ukránság egy ágának kell tekinteni őket. Irodalmi nyelvük inkább
nincs, mint van (a ruszin függetlenségi mozgalom múlt századi szellemi
vezéralakjai például egészen egyszerűen oroszul írtak, helybéli kortárs
alkotóik többsége pedig már „ukránul” szocializálódott, így ezen a
nyelven alkot). Tudjuk, hogy főleg Kárpátalja hegyvidéki részét lakják,
hogy jelentős populációjuk él Szlovákiában, Szerbiában, hogy
számottevőek emigráns csoportjaik Kanadában és az Egyesült Államokban.
No meg, persze, hogy ők voltak a szabadságharcban II. Rákóczi Ferenc
hűséges népe. De hogy voltaképpen milyen kollektív tudattal rendelkezik a
gens fidelissima, a keresztény hit mellett, alatt, mögött milyen elemi
erejű ősiségek rejtekeznek, arról nincs igazi ismeretünk.
Illetve én most már tudok ezt-azt. Mert
ha nyelvismeret hiányában elolvasni nem is vagyok képes a disszertációt,
sok mindenről mégis kialakult némi elképzelésem. A szerző ugyanis
hosszú ideje levelezik velem (négy másik nyelven; és ebben a szlovák még
benne sincs…), nem egyszer részletekbe menően beszámolt eredményeiről.
És talán nem csupán hálából, nemcsak azért, mert segítettem neki itteni
kapcsolatai kiépítésében és első hegyvidéki útjain én kalauzoltam, hanem
mert valamiért fontosnak gondolta, hogy engem is beavasson egy rejtett
és egyre inkább feledésbe merülő világ titkaiba. Levelein kívül erről az
átbeszélgetett hosszú esték is meggyőztek, amikor terepmunkáiból
visszatérve Éva finom vacsorával várta és ő szinte egy hangfelvétel
hitelességével adta tovább nekünk az oral history éppen begyűjtött
darabját. Ilyenkor a súlyos ószláv misztikum és a pogány varázslat
keveredve ülte meg a szobát.
De más miatt is emlékezetesek maradnak
estéink. Magyarázatai és vitáink orosz, ukrán, ruszin szavai közé
alkalomról alkalomra, évről évre egyre több magyar vegyült. Volt
időszak, amikor mi hozzá már csak magyarul beszéltünk, ő valamelyik
szláv nyelven válaszolgatott. Aztán egyszerűsödött a helyzet. Lassan
visszatanulta tőlünk dédapja nyelvét. „Mindazonáltal az archetípusok
kialakulásának Young-féle elmélete mutat bizonyos hiányosságokat”. Ez
volt az első magyar mondat, amely elhagyta az ajkát. És, ha jól
számolom, ez volt a hetedik nyelv a sorban, amelyen ettől kezdve
folyékonyan beszélt.
Eperjesen, Szlovákiában született Bella Dolýkova néven. Ereiben
szlovák, ruszin, magyar, szász vér csörgedezik, így „von haus aus”
otthonos több nyelvben, a csehet, oroszt és az angolt hozzátanulta,
gimnazistaként már ezeket is anyanyelvi szinten beszélte. Hát igen, így
könnyű kutatni, különböző kultúrákat összehasonlítani.2001-ben a prágai angol gimnáziumban érettségizett, majd Londonba került, ahol felsőbb tanulmányait végezte, 2007-ben diplomázott kulturális antropológia szakon. Közben egy EU-s ösztöndíjat elnyerve 2005-től a rutén etnikai csoportok eredetmítoszait kutatta előbb Eperjesen és környékén, majd – és főleg – Kárpátalján, továbbá a Vajdaságban. Ez érett most disszertációvá. Elhozta megmutatni. Nekünk és a hegyek fáinak, mint a Nyírő-regény hőse.
Bár a kutatásai révén került velem kapcsolatba, később az irodalom hozott minket közel egymáshoz: kiderült, hogy kamasz kora óta ír verseket. Ezeket kérésemre megmutatta nekem, segített megértésükben. És mivel nekem nagyon tetszettek, jó párat le is fordítottam; hébe-hóba meg is jelengettek különböző (főleg internetes) orgánumokban. (Spanyolnátha, Kistangó, BárkaOnline, Káfé Főnix, Manzárd…)
Itt gyorsan hozzá kell tennem, hogy nem születési nevén publikál. A Dolýkova vezetéknév tipikus szlovák képződmény: a nők nevéhez kötelezően hozzáteszik az -ova végződést. Ugye hallottunk már olyat a hírekben, hogy Hillary Clintonova.
Néhány éve a szlovák parlament olyan törvényt fogadott el, amelynek alapján ez a használati forma már nem kizárólagos. Például a szlovákiai magyar nők, ha új keresztlevelet kérnek ki, hivatalossá tehetik ovátlanított vezetéknevüket. Bella így járt el, így ő most Dolýk, édesanyja viszont továbbra is Dolýkova, mivel a mama nem kért változtatást… S hogy még bonyolultabb legyen a dolog, a verselni kezdő ifjú hölgy a keresztnevét is megváltoztatta, szerinte publikációk fölött a Bellánál sokkal jobban fest a dallamos, poétikus hangzású Arabella.
Én pedig nem tudom úgy leírni a nevét, hogy ne jusson eszembe egy nagyon régi, de meghatározó fontosságú olvasmányom. Pontosan tudom, hogy az Arabella névvel Sütő András Káin és Ábel című, megrázó erejű drámájában találkoztam először. Az Éden csodálatos, de a Biblia által nem ismert, titkos eredetű „csillaglánya” valahogy összekapcsolódott bennem a hegyi bacsáktól mondákat gyűjtő érzékeny lelkű költővel. Így aztán most azon sem csodálkozhatom, amikor azt meséli, hogy az egyik eredetmítosz szerint a ruszinok a csillagokból érkeztek erre a földre.
Ő nem emlékszik rá, én meg nem szólok neki, hogy ebbe a titokba már évekkel ezelőtt beavatott, és én nem átallottam a motívumot Tejmozi c. regényembe beépíteni.
2012. 05. 13.
Belsőépítészet - enteriőr
Enteriőr - hirdetési lehetőséget biztosítok blogomban, amely feljövőben van az "enteriőr" keresőszóra.
Az építmények belső terének tervezett kialakítását nevezzük így: belsőépítészet. Lakóházak esetében általában ide soroljuk a fürdőszoba, konyha, hal, nappali-, étkező- és hálószoba tervezett kialakítását, a bútorok, beépített szekrények, lépcsők, galériák, mennyezet- és falburkolatok tervezését.
Természetesen a belsőépítészet körébe tartozik a templomok belső tereinek berendezése, színházak, mozik, áruházak, patikák, irodák, éttermek kialakítása, szállodák portáljainak és lakosztályainak, kereskedelmi cégek tárgyaló és bemutatótermeinek, múzeumok kiállító tereinek, egyetemek, vállalatok konferencia-termeinek építészeti kivitelezése.
Általános értelemben a belsőépítészeti tervezés az enteriőr (a belső tér) minden részletére kiterjed, a falakon és burkolaton kívül ide tartozik tehát az ajtók-ablakok, a megfelelő bútorzat, a világítótestek, térelválasztók, a beépített és a mozgatható berendezési tárgyak aprólékos megtervezése (és gyakran kivitelezése) is.
A belsőépítészet szolgálatába állíthatja díszítőművészetet, a képző- és iparművészet ágazatait az alkalmazott grafikától a textil-, fa-, üveg- és fémművészeten át a szobrászatig. A korszerű belsőépítészet bátran merít a hagyományos népművészet és a legmodernebb „dizájn” legkülönbözőbb válfajainak technológiájából és termékeiből.
Az enteriőrök története az emberi evolúció és a civilizációs fejlődés története is egyben - barlanglakó ősünk sziklabelsőjétől az űrbázisok belvilágáig ível. A belső terek stílusa, igényessége vagy éppen egyszerűsége korok, népek, tájak, társadalmi rétegek civilizációs szintjét tükrözi.
Mutasd meg, hol laksz, megmondom, ki vagy.
Belsőépítészet - belsőépítészeti tervezés, formatervezés, iparművészet, lakberendezés, design, tértervezés, látványterv, fa, textil, fém, üveg, bútor, ablak, ajtó, lépcső, csillár, alkóv, burkolat, mennyezet, padló, szín, forma, stílus, korszak, alak, belsőépítész, iparművész, lakberendező, tervező, mérnök, művész // Belsőépítészet - tervezés - enteriőr / Belsőépítészeti tervezés /Enteriőr - belsőépítészeti tervezés
Az építmények belső terének tervezett kialakítását nevezzük így: belsőépítészet. Lakóházak esetében általában ide soroljuk a fürdőszoba, konyha, hal, nappali-, étkező- és hálószoba tervezett kialakítását, a bútorok, beépített szekrények, lépcsők, galériák, mennyezet- és falburkolatok tervezését.
Természetesen a belsőépítészet körébe tartozik a templomok belső tereinek berendezése, színházak, mozik, áruházak, patikák, irodák, éttermek kialakítása, szállodák portáljainak és lakosztályainak, kereskedelmi cégek tárgyaló és bemutatótermeinek, múzeumok kiállító tereinek, egyetemek, vállalatok konferencia-termeinek építészeti kivitelezése.
Általános értelemben a belsőépítészeti tervezés az enteriőr (a belső tér) minden részletére kiterjed, a falakon és burkolaton kívül ide tartozik tehát az ajtók-ablakok, a megfelelő bútorzat, a világítótestek, térelválasztók, a beépített és a mozgatható berendezési tárgyak aprólékos megtervezése (és gyakran kivitelezése) is.
A belsőépítészet szolgálatába állíthatja díszítőművészetet, a képző- és iparművészet ágazatait az alkalmazott grafikától a textil-, fa-, üveg- és fémművészeten át a szobrászatig. A korszerű belsőépítészet bátran merít a hagyományos népművészet és a legmodernebb „dizájn” legkülönbözőbb válfajainak technológiájából és termékeiből.
Az enteriőrök története az emberi evolúció és a civilizációs fejlődés története is egyben - barlanglakó ősünk sziklabelsőjétől az űrbázisok belvilágáig ível. A belső terek stílusa, igényessége vagy éppen egyszerűsége korok, népek, tájak, társadalmi rétegek civilizációs szintjét tükrözi.
Mutasd meg, hol laksz, megmondom, ki vagy.
Belsőépítészet - belsőépítészeti tervezés, formatervezés, iparművészet, lakberendezés, design, tértervezés, látványterv, fa, textil, fém, üveg, bútor, ablak, ajtó, lépcső, csillár, alkóv, burkolat, mennyezet, padló, szín, forma, stílus, korszak, alak, belsőépítész, iparművész, lakberendező, tervező, mérnök, művész // Belsőépítészet - tervezés - enteriőr / Belsőépítészeti tervezés /Enteriőr - belsőépítészeti tervezés
2012. 04. 22.
A legnépszerűbb póker játék: Texas Holdem
A felmérések és tapasztalatok egyaránt bizonyítják, hogy kétség kívül ez a játékforma, azaz a Texas Hold’Em a közösségi póker játékok legnépszerűbb változata. Általában 2 és 10 közötti játékos vesz részt a játékban, habár elméletileg 22 játékos is játszhatná (23, ha nincsenek égető lapok). A legzártabb pókerjáték, a fogadások sorrendje állandó. Sokak felfogasá szerint a Texas Holdem póker nem szerencsejáték, hanem sport, melyben szerepet játszik a szerencse is.
Új póker-oldalamon írom:
Valahol mindig perdül a kocka és pörög a rulett szédítő tányérja, valahol mindig felveszi vagy lecsapja egy játékos a kártyalapokat, óvatos mozdulattal odább teszi a bábot a táblán, nagy gonddal számokat ikszel be a szerencsemezőben. Valahol mindig rúgják, dobják, elütik, megpöckölik vagy épp magukhoz szorítják a labdát, másutt biliárdgolyók koccannak, dominókövek illeszkednek egymáshoz, unalmat űznek a kirakott pasziánszok, összerakott puzzle-képek és kitöltött keresztrejtvények.Tudás és szerencse, öröm és bánat, csodálatos siker és megsemmisítő bukás, élet és halál forog a kártyán, golyón, kockán. Átok és áldás egyszerre ül az ember legősibb szenvedélyén – a játékon. (Innen: Texas Holdem póker)
2012. 04. 06.
Keresőoptimalizálás - újabb SEO-honlap
Azt hiszem, ajánló blogom tematikáját kicsit áthúzom az általánostól a speciális felé. Az oldalnak 4-es a PR-értéke, így remek linkeket küldhet oldalaimra.
Keresőoptimalizálás - SEO - honlap-optimalizálás
Sok hasznos információval ezért indul útjára az új honlap is:
Címkék:
ajánló,
blog,
google,
honlapoptimalizálás,
keresőmarketing,
keresőoptimalizálás,
PageRank,
seo
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)